De Laan van Meerdervoort maakt deel uit van het hoofdroutenet fiets en was opgenomen als ontbrekende schakel in het Meerjarenprogramma Fiets 2007-2010 en 2011 t/m 2014.
De herinrichting van de Laan van Meerdervoort tussen het Azaleaplein en de Thorbeckelaan omvatte een drietal maatregelen:
1. aanleg van vrijliggende fietspaden tussen het Azaleaplein en de Thorbeckelaan zodat een veilige en overzichtelijke verkeerssituatie ontstaat;
2. aanleg van extra parkeerplaatsen langs de middenberm zodat de parkeerdruk in de achtergelegen Vruchtenbuurt verminderd
3. rioolrenovatie, door vervanging (landzijde) en relining (zeezijde), inclusief vernieuwing alle huisaansluitingen.

Het plan voor de herinrichting stuitte op veel weerstand en massaal protest bij de bewoners van de Laan van Meerdervoort, niet in de laatste plaats vanwege de noodzakelijke kap van de bomen in de middenberm. Parallel aan het juridisch proces (o.a. over de kapvergunning) heeft intensief overleg met een afvaardiging van de bewoners tot een compromis geleid en tot een plan waarin een groot deel van bomen behouden bleef.